31/03/2020

Gezonde marketingcommunicatie tijdens corona

Vliegen is geen optie meer, restaurants zijn dicht, zelfs op de koffie bij je vrienden kan niet meer en veel mensen werken thuis. Resultaat: iedereen zit dagelijks aan zijn TV, laptop of telefoon gekluisterd. Het coronavirus, en met name de gevolgen ervan, zorgen voor een digitale versnelling. Dat zal iedereen gemerkt hebben. Mensen moeten nu wel. De noodzaak was nog nooit zo groot. Tijdens, maar ook na deze crisis heeft dit zo zijn effecten. Hoe kun je daar met marketing en communicatie op inspelen?

MEDIABUDGET

We zitten thuis, maar het leven gaat nu online door. Dat geldt ook voor je klanten of potentiele nieuwe collega’s. Zorg er daarom voor dat je je mediabudget verschuift naar online kanalen. Wat kun je met social media advertising? Welke websites bezoeken jouw klanten? Kun je online bannering inzetten? Of is jouw doelgroep juist goed te benaderen met een scherpe e-mailcampagne?

 

KIJKEN EN VERGELIJKEN

Nu meer dan ooit hebben mensen tijd om te vergelijken; de verveling slaat toe. Zorg dus dat je de voordelen van jouw product of dienst volop communiceert zodat potentiele klanten je kunnen vinden. En waar doe je dat? Online natuurlijk. Belangrijk is je online vindbaarheid. Hiervoor moet je website op orde zijn. Niet alleen inhoudelijk, ook technisch.

Check ook of de informatie op je website relevant is voor deze tijd. Van welke producten of diensten maken mensen nu geen of weinig gebruik? En welke andere producten of diensten moeten juist nu meer aandacht krijgen?

 

BEHOEFTE AAN STABILITEIT

Voor sommige producten geldt nu een storm aan aankopen. Maar voor veel zal de verkoop juist afnemen. In tijden van onzekerheid hebben mensen minder snel behoeften om te switchen. Je neemt nu niet graag risico’s. Toch? Degenen die hun baan kunnen houden zullen niet snel solliciteren naar andere banen.

Datzelfde geldt voor klanten. Sommige (grote) aankopen zullen mensen minder snel doen. Richt daarom nu je aandacht op retentie en ga actief aan de slag met abonnementen of langdurige samenwerkingsverbanden. Focus betreft potentiele nieuwe klanten je aandacht op merkbekendheid en inspireer je doelgroep. Als er later meer zekerheid is zullen ze sneller geneigd zijn voor jou te kiezen. Want als alle andere merken zich gedeisd hebben gehouden, maar jij niet, ben jij op dat moment top of mind.

 

SAAMHORIGHEID

Het gevoel voor saamhorigheid zal niemand ontgaan zijn. Er zijn al honderden fijne initiatieven ontstaan. Mensen zijn op zoek naar verbintenis. Speel daar op in en versterk de online commitment met je doelgroep. Geef je doelgroep extra aandacht en zet in op community-achtige activiteiten. Vraag hen bijvoorbeeld naar hun mening over je merk, producten, dienstverleningen, visie, missie, etc.

 

HAASTIGE SPOED

… is zelden goed. Blijf communiceren, zowel intern als richting je klanten. Maar, zorg wel voor merkconsistentie in beeld en tekst. Hoe zorg je ervoor dat alle partijen de juiste branding-elementen gebruiken? Met Frontify. Een online Brand Management Systeem dat zorgt voor overzicht, structuur, gemak en controle. Alles staat centraal op één plek, is toegankelijk voor meerdere personen (mits je daar toestemming voor geeft), en is direct te downloaden; van lettertypen en logo’s tot je brand story en tone of voice. 

 

NA DE CRISIS

Het voelt nog ver weg, maar er gaat een tijd komen dat we het normale leven weer op kunnen pakken. Dat we (weer) niet kunnen ontsnappen aan de waan van de dag en we helaas tijd te kort komen. Maak gebruik van de tijd die er nu is. Plan nu activiteiten voor de – hopelijk – nabije toekomst. Die toekomst waarin je weer opgeslokt wordt door alle binnenkomende mails of aankloppende collega’s. Heerlijk.

Evelien Derks Projectmanager \ Account +31 (0)40 78 21 208