04/07/2019

Tijd om te bladeren of te swipen?

Indrukwekkende verhalen, strakke foto's, uniek design en een cover om van te smullen. Nee, wij geloven niet in de voorspellingen dat magazines verdwijnen. Sterker nog, we zien voldoende redenen waarom het magazine ook in dit digitale tijdperk nog een onmisbare pijler is van een corporate middelenmix. Vooral als we het hebben over brand loyalty, customer loyalty en reputatiemanagement.

 

Print vs online

De afgelopen jaren heeft het digitale magazine zich verder ontwikkeld. Toch zie je dat de papieren versie van bijvoorbeeld personeels- en relatiemagazines niet verdwijnen. Zowel online als print magazines hebben hun eigen voor- en nadelen. Wat ze gemeen hebben is dat het sterke klantenbinders zijn. Bij beide draait het om je bedrijfsvisie op een goede manier uit te dragen, oftewel Storytelling!

 

Inspireren en verrassen

Voor je doelgroep is het essentieel om te weten waar je als bedrijf of organisatie voor staat. Vanuit daar bepalen we rubrieken en thema's waarmee we dat verhaal kunnen vertellen. Content die je doelgroep bereiken, raken en aan je binden. Kortom, producten en diensten vormen niet meer de leidraad voor de inhoud, maar juist de visie van je organisatie bepaald. 

 

Bladformule anno 2019

Niet alleen de inhoud is veranderd, ook de opzet van een magazine. Wat vroeger een strakke bladplank was met herkenbare vaste rubrieken, geloven we nu steeds meer in een vrije redactionele formule. Magazines krijgen vorm op basis van thema's die aansluiten op de actualiteit en de laatte trends. Uitgangspunt is wel dat er voldoende herkenbare thema's in terugkomen, zodat het voor de lezer herkenbaar blijft.

 

Hand in hand

Vaak is een magazine niet meer weg te denken in een middelenmix. Bij een magazine bundel je de content die je graag wil communiceren naar je doelgroep. En een combinatie met andere communicatiemiddelen is eenvoudig gemaakt. Want alle content kun je weer onderbrengen op je website of in het social media landschap. Zonder dat je veel extra werk hebt, versterkt het elkaar.

 

In onze ogen is de tijd aangebroken om personeels- en relatiemagazines naar een hoger level te trekken. Hoe kunnen wij hier als reclamebureau beter op inspelen dan aan de slag te gaan met het ontwerpen van online magazines. Het is oké 'to show off''. Laat bijvoorbeeld je jaarverslag door ons omzetten naar een online magazine. Het doorlezen van statische pdf's is voorbij. De magazines worden makkelijk verspreid door de link te versturen naar je mailinglijst. Wij kunnen daarna meten en bijsturen over hoe het magazine wordt geopend/gelezen. Welke pagina's scoren het meest en waar haken ze bijvoorbeeld op af? Door een online magazine in te zetten kan je resultaten meten en bijsturen en natuurlijk voor de volgende keer daar op anticiperen. 

 

Ondertussen hebben wij er al wat ervaring in opgedaan omdat al verschillende klanten van ons hier gebruik van maken. Meestal gaat het om een intern magazine of een jaarverslag dat gedeeld wordt. Wil je hier meer over weten of eens een kijkje nemen? 

 

Doe mij maar ook een magazine!

Janis Seldenthuis Vormgever / Dtp'er +31 (0)40 78 21 200

Share