15/10/2019

Power to the brain

Hoe stimuleer je Intrinsieke motivatie op de werkvloer?

Als specialist op het gebied van employer branding (arbeidsmarktcommunicatie en interne communicatie) konden we het event Intrinsieke Motivatie 2019 niet aan onze hippocampus voorbij laten gaan. Zeker met topsprekers als hoogleraar Klinische Neuropsycholoog Erik Scherder en organisatiepsycholoog dr. Kilian Wawoe in het programma.

Gemotiveerde mensen zitten lekker in hun vel, presteren beter en zijn minder ziek. Dat klinkt voor ondernemers en HRM-managers als muziek in de oren. Tússen die oren is waar het gebeurt. Het brein is de plek waar van nature die intrinsieke motivatie aanwezig is, we worden er allemaal mee geboren. En het is ook de plek waar invloeden van buitenaf een grote impact kunnen maken op het menselijk gedrag. De vraag is alleen, hoe stimuleer je de intrinsieke motivatie? En, wat is daarvoor nodig? Drie theorieën die daar antwoord op geven.

 

1. Zelfdeterminatie

De door Edward L. Deci en Richard M. Ryan ontwikkelde macrotheorie wordt gevormd door de stelling dat er drie natuurlijke basisbehoeften zijn die een optimale functionering, welbevinden en groei van een persoon stimuleren. Autonomie, betrokkenheid en competentie. De theorie brengt de basisbehoeften en drijfveren van een individu in kaart. Hierdoor is een onderneming in staat om de intrinsieke motivatie te stimuleren. Een belangrijke stelling van de theorie is dat het voeren van controle op het gedrag kan leiden tot frustratie in plaats van motivatie. Het gaat meer over het geven van vrijheid en vertrouwen en het tonen van betrokkenheid.

 

2. Talent coachen

Organisatiepsycholoog Kilian Wawoe omschrijft het als “het nieuwe belonen”. Waar we van oudsher uitgaan van beoordelings- en functioneringsgesprekken met de focus op competenties en financiële beloningsprikkels, gaat talent coachen uit van aandacht geven voor een positieve employer experience. Persoonlijke groei is daar een belangrijk aspect van. Stimuleer werknemers om hun talenten te blijven ontwikkelen. Dat levert commitment en voldoening op. Ook het zorgen voor zingeving, werk dat ertoe doet en het helpen waarmaken van dromen halen het beste in mensen naar boven.

 

3. Moeite doen loont

Als we het brein wetenschappelijk bekijken ontstaan er nieuwe, interessante inzichten. Zeker als je wordt meegenomen in het verhaal van Erik Scherder (zelden zo’n inspirerende spreker meegemaakt). Onze hersenen bevatten witte en grijze stoffen. De witte stof (substania alba) is het deel van het centraal zenuwstelsel en bevat axonen die de verschillende hersengebieden met elkaar verbinden en zenuwimpulsen geleiden (informatieoverdracht). Essentieel voor het voeden van je brein. Hoe witter de witte stof, des te beter. Zeker als we ons realiseren dat na het 30ste levensjaar deze witte stof stelselmatig afneemt. Oei! Kun je die afname stoppen? Nee. Kun je die afname remmen? Ja. Hoe? Door jezelf te trakteren op dingen die moeite kosten. Want dingen die moeite kosten laten je hersenen werken. En hoe harder ze moeten werken, des te beter blijven ze in conditie. Op mentaal vlak betekent dat het bezig zijn met moeilijke vraagstukken of zaken die niet in je comfortzone zitten. Maar ook op fysiek vlak is moeite doen goed voor de bovenkamer. Niet een paar keer per week, maar elke dag. Zorg dat je elke dag een half uur flink beweegt, fietsen bijvoorbeeld. De bloeddoorstroming in de witte stof is dan intensiever. Zo onderhoud je een geestelijke gezondheid.

 

Medewerkers als ambassadeur

Om de intrinsieke motivatie van werknemers te stimuleren kun je dus op verschillende manieren en op verschillende gebieden aan de slag. Welke vorm het beste past bij je organisatie en bedrijfscultuur bepaal je natuurlijk zelf (een organisatieanalyse biedt uitkomst). Interne communicatie, onderdeel van employer branding, helpt bij het betrekken en activeren van medewerkers. De bijvangst; medewerkers die ambassadeurs worden. Hoe je dat opzet? Daar hebben wij verstand van.