03/03/2017

HERINNERINGEN VOOR LATER

Het essentiële onderdeel bij het bedenken van merkpositioneringen? Wat ons betreft is dat keuzes maken. Of je de juiste keuze maakt, … de tijd zal het leren.

DE KOPPEN BIJ ELKAAR STEKEN

Voor Kids Society Erica was het aangepaste beleidsplan de aanleiding voor een herpositionering. Waar je begint? Aan tafel! Niet voor het avondeten, maar om eens goed door het beleidsplan te lopen en alle belangrijke onderdelen eruit te filteren. Een mooie basis, maar dan zijn we er nog niet. Merkwaarden bepalen was het volgende punt op de agenda. Zowel op rationeel als emotioneel vlak. Passie, samen, dichtbij en professioneel zijn het resultaat. Ook de tone-of-voice en look-and-feel hebben we samen bepaald. Dat doen we aan de hand van een diversiteit aan foto’s waarbij aan de betrokkenen van Kids Society Erica wordt gevraagd om een aantal beelden te kiezen die in hun ogen het beste bij het merk passen. Wat direct opvalt is dat in de gekozen foto’s alle merkwaarden terugkomen. Onbewust of bewust, het kan geen toeval zijn. Samen met de directie en het MT hebben we de vertrekpunten helder in het vizier.

 

ONDERBUIK OF HET VERSTAND

Fijn dat we de zaken helder hebben. Nu zorgen dat deze input gaat leiden tot een onderscheidende en passende merkpositionering. Door onze pragmatische aanpak, waarbij strategie en creatie samen optrekken, kunnen we zonder obstakels aan de slag met het ontwikkelen van een aantal paraplu-concepten voor het merk Kids Society Erica. Waarom een aantal concepten? Dan is het kiezen van de juiste positionering makkelijker.

Zo hebben we in de beginfase drie concepten voorgesteld. Bij het eerste concept was “Samen” het sleutelwoord. Hierbij gingen we volledig in op de samenwerking tussen Kids Society Erica en ouders/verzorgers. Het tweede concept “Kinderopvang van nu, herinneringen voor later.” maakt de koppeling tussen kinderopvang die met zijn tijd mee gaat en de belofte dat kinderen later terug kunnen kijken op een mooie tijd. Erica tot leven wekken was concept drie. Hierbij hadden we van Erica een karakter gemaakt in de vorm van een knuffel met extra lange knuffel armen. Een strategie waarbij je de merknaam extra lading geeft. Tijdens de presentatie van de concepten werd er al snel unaniem gekozen voor het tweede concept vanwege de duidelijke belofte. Een verstandige keuze als de naamsbekendheid al hoog is en gevoelsmatig paste deze het beste bij het merk. Het resultaat mag er dan ook zeker wezen, bekijk vlug de case.

 

BEKIJK DE CASE

Ralph Smits Art Direction / Strategy +31 (0)40 78 21 200 LinkedIn