16/03/2017

GOOGLE ANALYTICS IS MENSENWERK

Filters, doelen en vooral het meten en analyseren van deze zaken. Het klinkt allemaal bekend en vooral belangrijk in de oren, want dit moet je minstens weten op online gebied. Maar eerlijk is eerlijk, wie inlogt in Google Analytics weet vaak niet waar te beginnen. Om het naadje van de Google Analytics-kous te leren kennen, kroop ik een middag in de schoolbanken bij onze partner Afdeling Online. 

 

Achter de schermen van je website ligt een schat aan informatie over je bezoekers. Google Analytics is een van de meetprogramma’s die tal van mogelijkheden biedt. De software is handig, maar dan moet je wel weten wat je wilt meten, hoe je de instellingen daarvoor inricht en hoe je de data interpreteert. 

 

Bouncers bouncen helemaal niet

De pijlers van Google Analytics zijn gericht op databeheer en -analyse. Het doel is niet om alles van jou te weten te komen, maar wel om te ontdekken of we bijvoorbeeld onze website en nieuwsbrief interessant hebben ingericht. Door tijdens de workshop samen stap voor stap door het programma heen te lopen, kwamen er een aantal belangrijke basispunten naar boven op het gebied van databeheer en -analyse. Wist jij dat het bouncepercentage staat voor het aantal mensen dat slechts één pagina van je website bekeek, ook al duurde dat twintig minuten? En dat je een notitie kan plaatsen in de grafiek met bezoekersaantallen om aan te geven welke reden er is voor een piek of daling? Met deze zogeheten annotaties kun je de lancering van een nieuwe website, het versturen van een nieuwsbrief of de start van een kortingsactie aangeven. 

 

Waarom?

Hoelang blijf je online? Waarom? Is er een punt waarop onze nieuwsbrieflezers afhaken? Zo ja, waarom? Het vinden van de antwoorden op deze waaromvragen vergt inzicht en logica, want uiteindelijk geeft Google Analytics je alleen de cijfers. Je moet zelf een verklaring zoeken, waarde koppelen aan de getallen en bekijken hoe je daarop stuurt. Het blijft dus mensenwerk. Dat is iets wat geen enkel softwareprogramma je kan leren. Met actuele kennis optimaliseer ik mijn inzicht, voor onze website en de jouwe. Wil je jouw website onder de loep nemen? Bel gerust! 

Lisa van Vijfeijken Projectmanager +31 (0)40 78 21 203 LinkedIn