04/04/2017

Employer branding, open sollicitaties spoelen aan

In het reclamevak gaat het aas vaak uit naar de doelgroep consument of in het geval van B2B, de potentiële klant. De aandacht naar toekomstig personeel en huidige medewerkers verkeerd meestal in laag vaarwater. Totdat de vraag naar nieuw talent groot is en de vangst gering. Laten we die te vaak vergeten doelgroep eens uit het slob halen.

 

Voor nu, later en altijd

In tegenstelling tot een arbeidsmarktcampagne is de levensduur van employer branding net zo lang als het bestaan van het merk/bedrijf zelf. Waarom gaat er dan wel vaak aandacht naar branding en niet naar employer branding? Het antwoord ligt in de urgentie van de doelstelling, het aantrekken en behouden van geschikt personeel. Voor veel ondernemingen lijkt het behalen van die doelstelling vanzelf te gaan. Het gevoel van noodzaak is daardoor niet aanwezig. Wel als de markt aantrekt, het merk of product zit in de lift, de organisatie groeit en er behoefte is aan geschikt personeel. En in die groeimarkt is het aanbod van werkzoekende ook nog eens gedaald. Een opvallende arbeidsmarktcampagne biedt dan zeker uitkomst. Probleem opgelost? Misschien wel, tenzij de concurrentie niet stil heeft gezeten en hun werkgeversimago door de jaren heen heeft opgebouwd. Dan sta je opeens met 1-0 achter. Komt er nog eens bij dat de tijd dat werknemers hun hele loopbaan bij een werkgever doorbrengen achter ons ligt. Kortom, pieken los je op met een arbeidsmarktcampagne, continuïteit en een voorkeurspositie creëren doe je met employer branding.

 

Niet alleen werkgeversimago

Dat is in een notendop waar je employer branding voor inzet. Best logisch dat een werkgever met een voorkeurspositie meer geschikte sollicitanten oplevert. Met de nadruk op geschikte. Naast het vergroten van de aantrekkingskracht als werkgever heb je met employer branding ook de kans om de bedrijfscultuur, de organisatie en de merkwaarden goed neer te zetten. En dat is mooi, want uit onderzoek blijkt dat 90% van de werkzoekenden en latent werkzoekenden zich eerst verdiept in de organisatie voordat ze daadwerkelijk overgaan tot solliciteren. Dus een goed verhaal werpt dan nog meer z’n vruchten af. Let wel, maak van dat verhaal geen sprookje om teleurstellingen te voorkomen en daarmee je de reputatie eerder af- dan opbouwt.

 

Klein en groot

Je zou kunnen denken, employer branding is alleen voor de grote en middelgrote ondernemingen. Niets is minder waar. Oké, grote ondernemingen hebben misschien meer budget om bijvoorbeeld een uitgebreide ‘werken-bij’ website op te zetten, videomateriaal en ondersteuning met doorlopend campagnemateriaal. Maar dat wil niet zeggen dat je met minder budget niet uit de voeten kunt. Een inspirerende pagina op je website waarbij je op een leuke manier je toekomstige collega’s voorstelt kan al wonderen doen. En natuurlijk, employer branding gebeurt vooral online. Een kijkje achter de schermen van leuke en interessante werkzaamheden verspreiden via social media. Of juist je doelgroep triggeren met het vragen naar feedback over onderwerpen die relevant zijn. Zomaar een aantal voorbeelden die op een laagdrempelige manier veel kunnen bereiken. Zin in? Stel een uitgebreid of juist een beknopt plan op en ga aan de slag.

 

Employer branding hoe en wat? Bel of mail Nardi Beursgens.

Share