12/08/2020

De arbeidsmarkt anno nu.

Ook in Eindhoven hebben we te maken met turbulente veranderingen op de arbeidsmarkt. We kampen zowel met vergrijzing als met een schommeling in werkloosheid als gevolg van de coronacrisis. Tegelijkertijd is de nieuwe generatie werknemer minder honkvast; de tijd dat werknemers hun hele loopbaan bij een werkgever doorbrengen ligt achter ons. In veel sectoren hebben werkgevers momenteel moeite met het vinden en behouden van – geschikte – medewerkers. Dat betekent dat er voor werkgevers weer een flinke strijd is ontstaan om de beste kandidaten binnen te halen.

VOOR NU, LATER EN ALTIJD

In tegenstelling tot een arbeidsmarktcampagne is de levensduur van employer branding net zo lang als het bestaan van het merk/bedrijf zelf. Waarom gaat er dan wel vaak aandacht naar branding en kortlopende arbeidsmarktcampagnes, en niet naar employer branding? Het antwoord ligt in de urgentie van de doelstelling: het aantrekken en behouden van geschikt personeel.

Voor veel ondernemingen lijkt het behalen van die doelstelling vanzelf te gaan. Het gevoel van noodzaak is daardoor niet aanwezig. Wel als de organisatie groeit en er behoefte is aan geschikt personeel. Is in die groeimarkt het aanbod van werkzoekende ook nog eens gedaald? Dan biedt een opvallende arbeidsmarktcampagne uitkomst. Probleem opgelost? Misschien wel, tenzij de concurrentie niet stil heeft gezeten en hun werkgeversimago door de jaren heen heeft opgebouwd. Dan sta je opeens met 1-0 achter. Voor organisaties is het dus van essentieel belang om zich als werkgever onderscheidend te positioneren op de arbeidsmarkt. Door het arbeidsmarkt imago te verbeteren kunnen ze talent aantrekken en binden. Kortom, pieken los je op met een arbeidsmarktcampagne. Een goede basis, continuïteit en een voorkeurspositie creëren op de lange termijn doe je met employer branding.

 

INSIDE-OUT THINKING

Het employer brand bouw je vanuit het eigen DNA. Als er meer beloofd wordt dan je als werkgever waar kunt maken, stappen werknemers snel over. Je positioneert je merk dus niet op basis van ‘gezochte differentiators’. Om tot een beter vertrekpunt en een scherpe focus te komen, zet je als bedrijf een paar stappen terug. Zo breng je je employer value proposition (EVP) in kaart, de basis van jouw employer branding strategie. Oftewel jouw onderscheidende vermogen. Op deze manier maak je een keuze die bij je past en zorg je ervoor dat kandidaten bewust voor jou kiezen. Vertaal dit in krachtige arbeidsmarktcampagnes en interne communicatie en je hebt het te pakken. Dan trek je als werkgever het juiste talent aan en bouw je aan een duurzamere relatie met je huidige werknemers.

 

SIMPLICITY BRANDING

Dagelijks worden we overspoeld met reclames, mailtjes, appjes en allerlei andere prikkels. We leven in een complexe wereld en het is een overvol bestaan. Om daar als merk bovenuit te komen passen we bij Sterk een basisregel toe; “Keep things simple.” Binnen ons vakgebied noemen we dat Simplicity Branding. De complexiteit zit ‘m in het bepalen van een focus. Vertrekpunten zoals concurrentie- en doelgroepanalyse, kernwaarden en de employer value proposition resulteren in een eenduidig werkgeversmerk dat staat als een huis. Daar houden we van. Communicatie ontwikkelen die past bij het merk en die de doelgroep op de juiste manier aanspreekt, daar doen we het voor.

Nardi Beursgens Strategy \ Account +31 (0)40 78 21 201 LinkedIn