16/03/2017

De grote vraag voor een gelukkig huwelijk

Goede communicatie begint met een belangrijke vraag: Waarom? Of beter: Waarom doe je wat je doet?

Marketing- en communicatiespecialisten stellen deze vraag steeds vaker op aanraden van marketinggoeroe Simon Sinek. Ook wij vragen door naar de drijfveren van onze opdrachtgevers. Zo leren wij hen beter kennen en kunnen we een heldere positionering neerzetten. Maar is de waarom altijd het essentiële onderdeel van de strategie? Kunnen de hoe en wat ook een goede basis zijn? 

Wil je je doelgroep overtuigen? Beperk je dan niet door uit te gaan van wát je doet en hóe, maar vertel ook waaróm je dat doet. Door je unieke drijfveren bloot te leggen, onderscheid je jezelf en ben je aantrekkelijk. Zo luidt het advies van Sinek. Dat klinkt logisch, maar hoe passen we dit toe in de praktijk? 

 

Scherpere focus

De waarom is in het bedrijfsleven misschien wel de moeilijkste vraag om te beantwoorden. Juist daarom is het belangrijk om het antwoord scherp te krijgen. Dat moet enerzijds geloofwaardig zijn en anderzijds de doelgroep triggeren om gebruik te maken van je product of dienst. Hier ligt voor veel bedrijven de uitdaging, ook al heeft ieder bedrijf een drijfveer. De waarom verdient wel de nodige aandacht, want het vormt het vertrekpunt voor een heldere formulering van de hoe en wat. Met andere woorden, de waarom is de stuwende kracht van je positionering.

 

Keuzes maken

Maar moet de waarom altijd centraal staan in de ontwikkeling van een succesvolle communicatiestrategie? De praktijk wijst uit van niet. Neem nu Apple en Samsung. Apple gaat de concurrentiestrijd in zijn communicatie aan vanuit de waarom: we believe in challenging the status quo and doing this differently. Dat kwam duidelijk tot uiting in de ‘think different’ campagne. Deze campagne is meer gericht op merk-filosofie en gaan niet zozeer in op de functionaliteiten van het product. Samsung heeft ook een duidelijke missie: het leven van zijn klanten vereenvoudigen met technologie. Het merk communiceert wel vanuit zijn wat en profileert de functionele voordelen van zijn producten. Is een van de merken daarom minder succesvol dan de andere? Nee, hoor. Beide merken hebben dankzij de waarom, hoe en wat de juiste keuzes gemaakt voor hun communicatie. En daar gaat het om: doordachte beslissingen en consistentie. Dan vormen bedrijfsvoering en communicatie een gelukkig huwelijk. 

Nardi Beursgens Strategy / Account +31 (0)499 423 404 LinkedIn

Share