07/02/2019

De basis van goede kwaliteit leveren

schrijven van een goede Creatieve briefing
 

‘’Wanneer een bouwvakker een huis gaat bouwen heeft hij een tekening nodig om te weten waar welk paaltje en baksteen moet komen.’’ En dat is in de reclame niet anders. We bedenken en creëren de mooiste dingen, alleen daar is wel zinvolle input voor nodig. Het startpunt van een opdracht begint dan ook altijd bij een goede (creatieve) briefing. 

Al met al kunnen we zeggen dat een goede creatieve briefing samengevat kan worden aan de hand van de vijf w’s. Wanneer je dit kan invullen, heb je in één oogopslag gelezen wat de bedoeling is. 

  • Wat
  • Waarom 
  • Wie
  • Waar
  • Wanneer

 

Altijd inzetten?

Laten we direct aangeven dat niet elke briefing aan de hand van de vijf W’s (Wat, Waarom, Wie, Waar en Wanneer) geschreven moet worden. Huh, hoe dat dan? Er zit namelijk een degelijk verschil tussen een creatieve briefing en een briefing voor de praktische kant (bijvoorbeeld een advertentie opmaken). Via deze blog gaan we dieper in op de creatieve briefing. 

 

Beginnen bij de kern

Een start van een opdracht komt altijd vanuit een probleemstelling. Wat is nu exact de vraag? Wil je de positionering van je bedrijf onder de loep nemen? Naamsbekendheid creëren? Of kom je mensen te kort en wil je arbeidsmarktcommunicatie inzetten? Formuleer concreet je vraag, doel en doelstelling. Dan weten wij ook waarom je bijvoorbeeld een vernieuwde positionering wil. Door het doel en de doelstelling helder te formuleren, kun je achteraf beter meten of de vernieuwde positionering ook daadwerkelijk zijn vruchten afwerpt. Om nog een stapje verder te gaan maak je de doelstellingen SMART en kijk je naar de kennis, houding en gedrag dat moet spelen bij de doelgroep.   

 

Klinkt als muziek in je oren

De ‘’Swish’’, je weet wel dat gekke dansje met die armen. Laat het zien aan een kind van tien en hij weet direct waar je het over hebt. Laat je het aan een opa zien van 83 jaar, dan wordt het een ander verhaal. Ga daarom in de schoenen staan van jouw doelgroep (wie), zodat je weet wat men verwacht bij het opleveren van een concept of middel. Dan weet je ook of je de juiste snaar te pakken hebt. En geloof ons, als je eenmaal die snaar te pakken hebt, klinkt dat als muziek in je oren!

 

Schep verwachtingen

Om ervoor te waken dat we aan het einde niets missen in een opdracht, scheppen we van tevoren de verwachtingen. Is het strategisch/creatief of juist pragmatisch? Doordenken of overnemen? Soms krijgen we de vraag of we letterlijk een document in een mooi jasje willen steken. Dat is dan meer pragmatisch. Als we een vraag krijgen waar een overkoepelend concept boven moet hangen, dan gaan we dieper op de vraag in en is een creatieve briefing wel zo fijn. Zo staat niemand op het einde voor verrassingen, of ja, behalve de verrassing van ons werk natuurlijk;)

 

Vaak krijgen we ook de vraag, wat kost dat nou een concept bedenken? Nou, dan kan heel verschillend zijn. Wij maken vaak de vergelijking met automerken. Voor de prijs van een Opel kan je geen BMW verwachten. Om teleurstellingen te voorkomen, is een budget fijn om te krijgen. De kaders zijn helder, en wij kunnen zo effectief en efficiënt mogelijk te werk gaan zodat dit past binnen jullie budgetten. 

 

En niet heel onbelangrijk, de tijdsplanning. Wat is de definitieve deadline van jouw vraagstuk? Op basis daarvan maken wij een passende planning.  

 

Samen komen we verder

Hoe uitgebreider hoe liever, maar de praktijk wijst weleens anders uit. Door de vijf W’s in het achterhoofd te houden, kan een briefing opstellen een stuk gemakkelijker gaan. Heb je juist moeite om je probleemstelling goed te formuleren en wat je nu echt van een bureau verwacht? Dan komen wij graag langs om samen met jullie te kijken naar wie jullie nu zijn en wat de kern van de vraag is. Dit kan middels een kennismaking zijn, een brainstorm of, zoals wij het noemen, een Merkmapping® sessie. Wij sturen naderhand een debriefing, oftewel een verslag van wat er allemaal besproken is en of wij de vraag goed geïnterpreteerd hebben. Interesse?

Lisa van Vijfeijken Projectmanager +31 (0)40 78 21 200 LinkedIn

Share