19/12/2019

Break the rules

Afgelopen maand stond het Concertgebouw in Amsterdam in het teken van ‘break the rules’. Een combinatie dat in eerste instantie misschien tot de verbeelding spreekt. Maar wanneer we deze locatie en het thema koppelen aan Het Grote Marketing Congres, geeft het thema een goede samenvatting van de laatste ontwikkelingen in ons vak.   

Verandering

Een goed product is niet meer voldoende. Een geoliede customer journey en een uitmuntende klantenservice zijn bepalend voor het succes van een merk. Een marketeer moet zijn klant goed aanvoelen om hem tevreden te houden. Dat is moeilijk in een tijd waarin het gedrag en de behoeften van consumenten snel veranderen. Dit vraagt om wendbare organisaties. Niet alleen als het aankomt op de integratie van slimme technologie, maar ook door de visie en de strategie steeds opnieuw tegen het licht te houden. Verandering is essentieel geworden in de marketing van vandaag. 

 

Belang van een merkstrategie 

Om vandaag de dag mee te kunnen bewegen is het regisseren van een lange termijn merkstrategie essentieel. Wat is de stip op de horizon? Waar ligt de primaire focus in je organisatie? Wat is je onderscheidend vermogen in de markt? En waar hebben je klanten écht behoeften aan? Allemaal vragen die je helpen om focus aan te brengen en een relevante propositie te formuleren. Iemand die hier het afgelopen jaar volop mee bezig is geweest is Christiaan Boer van Bergman Clinics. In slechts twintig minuten nam hij ons mee in hun unieke organisatiemodel, het complexe zorgstelsel en de toenemende vraag naar kwalitatieve, persoonlijke verzekerde zorg. Al deze ontwikkelingen hebben gezorgd voor een herpositionering waarbij Bergman Clinics getransformeerd is van een cosmetische kliniek naar een focuskliniek.  

 

Oprecht klantgericht 

Je voortdurend blijven verdiepen in je klanten is de overkoepelende boodschap van alle sprekers. Maar hoe krijg je als organisatie nu meer grip op de uitdagingen van je klanten? Oftewel, hoe zorg je ervoor dat je je transformeert naar een klantgerichte marketing organisatie? Cultuur, focus en een nieuw organisatiemodel is volgens Mark Schoones van Mediahuis de oplossing. Specialisten koppelen aan een klantteam zorgt voor focus en creativiteit. Als collectief weet je wat er speelt bij de klant en vanuit je eigen specialisme kun je meedenken over een oplossing. Vanuit deze gedachte word je als organisatie niet gezien als enkel een plek waar iets verkocht wordt, maar als een partner die zijn klanten begrijpt en op de juiste manier meedenkt.  

Nardi Beursgens Strategy \ Account +31 (0)40 78 21 201 LinkedIn