11/01/2019

Brainstormen doe je zoooo

Ideeën op commando. Makkelijker gezegd dan gedaan. Want je zal altijd zien, dat wanneer je er serieus voor gaat zitten, je net even dichtklapt en er geen lampjes gaan branden die je het gewenste licht laten zien. Hoe pakken we dat dan aan?

 

Hierbij vijf tips die je in een brainstorm kunnen helpen. Het allerbeste is om hier samen met een ander voor te gaan zitten. Je kunt elkaar dan aanvullen, waardoor je sneller op nieuwe ideeën komt.

 

1. Begin met het opstellen van een centrale vraag.

Voor het vermarkten van een product kun je bijvoorbeeld de centrale vraag stellen; Hoe positioneren we op een onderscheidende manier product-x? Schrijf vervolgens deze vraag op en bedenk allerlei oplossingen. Kies vervolgens welke oplossing de beste is.

 

2. Associëren kan uitkomst bieden.

Begin met een woord dat met het onderwerp te maken heeft. Bedenk associaties rondom dat woord en kijk of er een interessante link te ontdekken valt met de uitdaging waarvoor je aan het brainstormen bent. De dikke blauwe mannetjes van Bol.com zijn niet zomaar uit de lucht komen vallen.

 

3. Overdrijven

Overdrijven is ook een vak. Zeker bij het brainstormen. Pak het centrale onderwerp van je brainstorm en maak het groter, breder, kleiner, beter of sterker. Kijk wat er gebeurt met het onderwerp. Je zou zomaar eens tot dé oplossing kunnen komen. Op een Samsonite koffer kan met gemak een olifant staan.

 

4. Denk andersom.

Als bijvoorbeeld de opdracht waarvoor je gaat brainstormen iets te maken heeft met snelheid, denk dan het tegenovergestelde. Denk dan in termen als langzaam of stroperig. Je zult zien dat er verassende uitkomsten naar boven komen. Zoals bij het verhaal van de haas en de schildpad, verrassend wint de slome de race. En hoe groter het contrast, des te beter.

 

5.  Zet verschillende petten op.

De witte pet is van de accountant, bekijk de uitdaging vanuit feiten en cijfers. De rode hoed is die van de gevoelsmens. Laat je emoties naar de uitdaging kijken. Zwart zet je op als je de zaak pessimistisch ziet en geel is juist de optimistische benadering. Groen creatief en blauw de controlerende pet. Je zult zien dat er heel diverse oplossingen ontstaan. Tim Hofman heeft met #BOOS duidelijk de zwarte pet op, terwijl Bert van Leeuwen met Het Familiediner de gele draagt.