06/06/2019

AI voor dummies

‘AI’ staat in ons vakjargon voor Adobe Illustrator. Daar wilden we natuurlijk alles over weten dus schreven we ons in voor het PIM event ‘AI in actie’. Onderweg naar Amsterdam waren we natuurlijk druk aan het filosoferen over wat we daar zouden gaan leren want van Adobe Illustrator weten we tenslotte al alles, toch?

 

Na de introductie werd meteen duidelijk dat we verkeerd zaten. Althans, het werd helder dat AI staat voor Artificial Intelligence en dat is net iets anders dat Adobe Illustrator. Het was even schakelen maar we werden al snel gegrepen door het thema. Want we hadden er natuurlijk al wel eens van gehoord maar nooit meegekregen wat het in houdt en wat het toevoegt aan de wereld waarin we nu leven. Welke kansen het biedt en welke gevaren erin schuilen.

 

Kiran Gange, CEO van RapidPricer b.v. nam ons mee in wat AI betekent in de Retail. Dat je live prijzen aanpast op digitale prijskaartjes als de vraag afneemt. Hierdoor verklein je waste in een supermarkt. Als voorbeeld stelde hij dat je groene, gele en bruine bananen in de schappen hebt. Door de prijs van de bruine bananen te verlagen zullen deze eerder worden verkocht dan de groene of de gele. Hierdoor worden ze dus niet weggegooid. Data speelt hierin een rol want we hoeven niet meer waar te nemen dat de bananen bruin zijn. Het wordt door data zo gesteld en voorspeld. De prijsverlaging vindt dus automatisch plaats. Real time! Best eng eigenlijk. Dat je dat kan voorspellen. Nu maar hopen dat ze bij een grotere vraag dan aanbod, de prijzen niet automatisch gaan ophogen…

 

Wist je dat we ook demografisch in kaart worden gebracht als we ergens een winkel binnen lopen? Camera’s leggen vast of we man of vrouw zijn, of we blij of chagrijnig zijn, welke leeftijd we hebben en wat we aan hebben. Hiermee worden bezoekers profielen vastgelegd waar weer het assortiment en de acties op worden afgestemd.

 

Joris van Heukelom, Partner Marketstreet weet ons feilloos uit te leggen hoe AI werkt door ons een enorm ingewikkeld schema te tonen. In basis is het niets anders dan data verzamelen, het algoritme (onzichtbaar) zijn werk laten doen en de informatie die daar uit komt analyseren en er vervolgens mee aan de slag te gaan. Want, zo stelt hij, wij moeten de uiteindelijke beslissingen nemen en niet het algoritme laten beslissen. Dan zijn we de controle kwijt en wordt het gevaarlijk… Technologie moet ons vooral helpen in het verkrijgen van inzichten voor het maken van keuzes.

 

Met deze inzichten kunnen we bijvoorbeeld onze marketingactiviteiten nog specifieker inrichten. Op het juiste moment de juiste doelgroep raken met de juiste boodschap, zonder een grootschalig marktonderzoek maar op basis van AI.

 

Maar AI heeft ook een ethische kant. Technologie moet dienend blijven volgens hem. Maar in China denken ze daar anders over. Daar krijg of verlies je ‘sociale punten’. Als je een overtreding maakt dan verlies je punten. Deze worden in het sociale domein geregistreerd. Bijvoorbeeld als je door rood loopt of te hard rijdt. Als je ‘sociale punten saldo’ te laag wordt, dan krijg je bijvoorbeeld geen lening. Of een huis. Weg anonimiteit…

 

Hans Timmermans, Directeur data fundamenten & analytics bij de Belastingdienst
Wist je dat de Belastingdienst sinds een aantal jaren ook gebruik maakt van deze technologie? Ze zetten deze in om onze aangiften en de controle daarop te automatiseren. Daar waar eerst mensenhanden de steekproeven selecteerden wordt dat nu door algoritmes bepaald. Ze onderscheiden een groene stroom en een rode stroom. De groene stroom wordt volledig automatisch beoordeeld en afgehandeld. De rode stroom bevat aangiften die aandacht behoeven. De uiteindelijke afhandeling van de rode stroom gebeurt door mensen. Hier is de technologie dus écht dienend.

 

Hans voorspelt dat zijn afdeling binnen een paar jaar richting de 500FTE gaat. Dus als je denkt aan een controle te ontkomen in de toekomst, vergeet het maar…

 

Conclusie

Het is ongelooflijk waar AI nu al toe in staat is. Ik hoop dat we het, met zijn allen, vooral goed inzetten en deze technologie dienend laten zijn. Want als deze technologie leidend wordt…

Patrick van der Sommen Directeur/eigenaar +31 (0)40 78 21 200 LinkedIn

Share