08/05/2020

1,5 meter. Breng het positief.

De anderhalvemetersamenleving, de nieuwe manier van samenleven die voorlopig nog wel even aanhoudt. Dat vergt nogal veel van ons natuurlijke gedrag. Hoe kunnen we dat beïnvloeden en de samenleving daar bewust van maken? Met de wetenschap achter gedragsverandering weten wij dat positieve, overtuigende communicatie beter werkt dan waarschuwen en iets opleggen. Geef daarom jouw communicatie een positieve vibe. Hoe? Lees snel verder.

STERKS POSITIVITEIT

Binnen jouw bedrijf of organisatie wil je natuurlijk op een eenduidige manier communiceren over het houden van de 1,5 meter afstand. Je wilt geen chaos in verschillende communicatiemiddelen en geen schreeuwerige waarschuwingen. Het zou tof zijn als je dit in jouw eigen huisstijl kan verwerken. En dat is precies wat wij bij Sterk hebben opgezet. Speciaal voor jou een aantal basismiddelen met een positieve boodschap! Sausje huisstijl erover en je bent klaar om jouw medewerkers en/of bezoekers (op afstand) met open armen te ontvangen.

 

Breng het ook positief

 

POSITIEVE BEWUSTWORDING

Iedereen weet dat je 1,5 meter afstand moet houden en moet letten op de medemens. Dat is ook als we weer terugkeren naar ons werk. Toch zullen we de aankomende periode hieraan moeten wennen. Communicatie gaat een belangrijke rol spelen in effectieve gedragsverandering bij je collega’s. Volgens de behavior change theorie ligt de focus bij mensen meer op het negatieve dan op het positieve. In gevaarlijke situaties reageert het brein direct op gevaar en neemt het over van onze positieve bezigheden. Negativiteit stimuleert negativiteit. Nu is er bij 1,5 meter afstand houden geen direct gevaar, maar velen begrijpen de urgentie ervan. Helaas is er ook nog een grote groep mensen die sceptisch, naïef, onzeker of het zelfs totaal niet eens zijn met de maatregel. Allemaal zaken die te maken hebben met de natuurlijke weerstanden van mensen. En vooral bij die groep mensen, die je overal en in elk bedrijf tegenkomt, is het van groot belang ze te overtuigen met technieken die deze weerstanden aanpakken. En dat doen we dus door een dosis positiviteit te geven! Denk aan kreten zoals ‘Jij bent goud waard, 1,5 meter afstand’, of ‘Top dat jij 1,5 meter afstand houdt’.

Meer over gedragsverandering?
Lees de blog van Ralph

 

1,5 METER READY?

Je wilt wel, maar wat heb je allemaal nodig? Goede vraag! Ieder bedrijf of organisatie is anders en heeft andere behoeftes. Kijk eens om je heen binnen jouw bedrijf of organisatie. Hoe worden gangpaden gebruikt, welke ruimtes zijn nu echt van belang en welke mogelijkheden zijn er? Hier kan Lisa samen met jou over nadenken en sparren. We hebben zelfs al een aantal basismiddelen klaarliggen, waar alleen jouw huisstijl nog in verwerkt hoeft te worden. Zo ben jij op korte termijn 1,5 meter ready! Zie voor meer inspiratie en voorbeelden van ruimtes op www.brenghetpositief.nl

 

Wil je liever nadenken over een oplossing op lange termijn? Dan kijken we samen met jou hoe we de 1,5 meter boodschap in jouw internal branding strategie kunnen gieten. Afgestemd op de kernwaarden, de missie en merkidentiteit van jouw bedrijf. Oplevering: een concept en plan van aanpak voor de langere termijn.

 

GEEF MIJ EEN DOSIS POSITIVITEIT!

Ben jij er klaar voor en zie je het al voor je? Mooi! Neem contact op met Lisa van Vijfeijken, zij zal je meenemen in een passend advies en stemt met jou af wanneer ontwerp en productie klaar zijn. 

Lisa van Vijfeijken Projectmanager +31 (0)40 78 21 203 LinkedIn